söndag 21 januari 2018

Det stora raset

Jag har ett plommonträd (tror jag) i trädgården som var dött redan när jag flyttade hit. Efter några år började svampkroppar växa ut lite här och var, så då var ju dödsorsaken klar.

Nu har tydligen svampens nedbrytningsarbete tagit ordentlig fart, för häromsistens hittade jag en stor gren liggande på marken.


Jag tycker att döda träd kan vara rätt vackra, så innan jag förstod att det var svampangripet planterade jag ett par honungsrosor som har fått klättra upp i stället för att ta bort trädet. Frågan är hur det ska gå med det nu. Jag kanske får börja tänka på något annat stöd för rosorna framöver.

En annan sak att fundera på är var som kommer att hända med päronträdet som växer så nära att de båda trädens genar rör vid varandra. Dessutom har jag i obetänksamhet klippt grenar från det döda trädet och sedan gett mig på päronträdet utan att rengöra saxen först. Som jag förstår det är päron och plommon rätt nära släkt, så det finns väl en risk att de angrips av samma svampar. Jag får nog forska lite i det där.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Hoppas inte päronträdet blivit smittat! Jag har aldrig tänkt så, men det är ju självklart nu, när du skriver om det. Får nog tänka mig för lite mer.
Om du tar bort så mycket grenar du kan så kanske det kan bli kvar som en högstubbe till rosen att klättra på? Eller kan rosorna också bli smittade?

KataM sa...

Jag tror inte att rosorna kan bli smittade, men trädet är så skört nu att jag inte tror att det kommer att hålla så särskilt länge.