lördag 27 januari 2018

Köpt i Skänninge

Jag började gårdagens lilla shoppingrunda med ett besök i Skänninge Secondhand. Jag har gjort några riktigt fina fynd där under åren, men idag var jag inte ute efter något särskilt utan ville bara se om de hade något jag kunde ha glädje av.

Det blev några småsaker, till exempel ett par varmfodrade skinnhandskar för femtio kronor som jag ska ha som vinterträdgårdshandskar för att slippa frysa fingrarna av mig, en rostfri bytta och en gardinlängd som ska få bli sommarduk i trädgården. Jag har en orange loppisduk sedan tidigare och den står sig så bra mot min bruna fasad, men den börjar bli blekt nu och därför blev jag så glad att hitta ett tyg i samma färger.





Men mitt egentliga ärende var ju garn. Jag började i garnaffären mitt i stan, men där hittade jag inget jag ville ha.

Sedan begav jag mig till underbara Hunnevad Hantverk. Lena, som driver den, var ensam i butiken, så vi satt en stund och pratade över en kopp kaffe och jag bad henne skriva upp mig på intresselistan för hantverksdagarna i augusti. 

Sedan letade jag garn, men det var inte lätt. Jag hittade inget som jag klickade så där riktigt med, men jag är ju så sugen på att få sätta tänderna i sjalen. Så det fick bli ett sockgarn från Mayflower. Inte helt i ull, som jag helst velat ha, kanske på gränsen till för tunt och inte med världens bästa färger. Men ibland får good enough vara god enough. Jag tror att det kommer att bli bra och inget hindrar mig ju från att sticka en sjal till om jag nu skulle springa på det perfekta garnet i framtiden.

Blått, rött och ljusgrått fick det bli, för mönstret kräver kontraster och jag ville ha färger som går ihop med så många av mina kläder som möjligt. Om jag till äventyrs skulle komma till England, Frankrike eller USA på deras respektive nationaldagar, kan jag ju alltid svepa in mig i den och känna mig som en i lokalbefolkningen. 😉







1 kommentar:

Cecilia sa...

Trevliga loppisfynd! Jag har en liknande rostfri bytta ned handetag som jag har till kompost.
Trist när man inte hittar precis det garn man tänkt sig...men det är fina färger och rejält garn, det kan nog bli bra!