söndag 4 februari 2018

Ny erfarenhet och nyttan av snö

Jaha, då har jag upplevt det där med att köra fast i en snödriva då. Det var på väg till mässan, på den lilla krokiga vägen upp mot klostret. Den var välplogad vad det verkade, men plötsligt dök det upp ett avsnitt på kanske 20-30 meter där snön drivit ihop och lagt sig i ett tjockt lager och plötsligt var det tvärstopp.

Snart hade jag fyra bilar bakom mig, i en av dem satt prästen. Jag ringde systrarna som ringde på ploghjälp, de andra bilarna backade och jag fick hjälp att skotta bort snön bakom bilen och backa jag med, så att traktorn kunde ta sig förbi och bereda vägen för oss. Mässan kom igång tjugo minuter för sent och kyrkkaffet smakade extra gott efteråt, men någon större fara var det ju inte.

När jag kom hem fanns inget vatten på grund av en vattenläcka och då kom snön istället till nytta. Jag var faktiskt lite förutseende och satte en bunke vatten i kylen igår. Dessutom har jag infruset vatten i flaskor i frysen. Men till tvättvatten finns det ju gott om snö att hämta. Dricksvatten finns att hämta vid skolan bara en bit bort om det jag har skulle ta slut. Så det är ju ingen fara på taket med detta heller.


2 kommentarer:

AnJa sa...

Drevande snö kan vara väldigt besvärlig. Vi har mycket öppna ytor i byn och där drevar det upp så man inte ser var vägen är. I år har vi bara suttit fast en gång hittills :-). Vilken tur att det gick bra och att prästen var bakom dig. Då missade du ju inte mässan i alla fall!

Cecilia sa...

Riktiga vinteräventyr! Skönt att allt gått bra!