onsdag 18 april 2018

Den lilla trädgårdsmarodören

Förra veckan klippte jag ned en aroniahäck nästan till marken. Den blev inte ansad som den skulle förra året och nu hade snön tyngt ned den bortom all räddning.


Idag gav jag mig på mina misskötta rhododendron. De har blivit överskuggade av en fläderbuske, ränt i i väg på höjden och blivit rangliga och fula. Enligt uppgift kan man beskära dem riktigt kraftigt, även om det tar tid innan de kommer igen. Jag valde att klippa ned varannan, för att ändå ha lite grönska mellan grannen och mig. Sedan gav jag mig på flädern. Nu är det bara några meterhöga stammar kvar, dem tar jag en annan dag. 

Riset får jag ta mig an lite i taget. Jag tror att det på något märkligt sätt blir dubbelt så mycket när man klipper bort grenarna från träd och buskar. Hoppas nu bara att både häck och rhododendron kommer igen.


Den klena lilla blåsippan jag hittade i en vanskött hörna av trädgården för fyra år sedan har mått bra av jag rensat upp och släppt in mer ljus. Nu ser den ut att må riktigt bra, kanske kan den sprida sig med tiden.






1 kommentar:

Cecilia sa...

Så det är du som är marodören! Jag tror det blir fint ganska snabbt!
Underbart söta blåsippor!