fredag 20 april 2018

Vad är det jag inte begriper?

Idag mullrar och bullrar det över Vättern och fönsterrutorna skallrar mellan varven. Jag bor ungefär i höjd med Karlsborg och Kråks skjutfält och det märks ordentligt när de skjutövar med skarp ammunition. Så sent som förra året fick man tillstånd att utöka övningarna rejält, trots protester från befolkningen häromkring.

Nu förstår jag ju att militären behöver öva om vi ska ha ett försvar i landet - och det tycker jag att vi ska. Det stora problemet som jag ser det, är att Vättern är en mycket viktig dricksvattentäkt och att det här förorenar vattnet - dessutom i en tid när vi börjar ana att klimatförändringarna kan göra rent vatten till en bristvara också i Sverige i framtiden.

Samtidigt som man alltså kraftigt har ökat den här formen av nedsmutsning, har det under senare år satts upp ett flertal nya skyltar runt sjön om att det är vattenskyddsområde och att man ska ringa 112 vid olycka.

Nu undrar jag vad det är jag inte fattar. Kanske är jag bara dum och okunnig, men nog känns det som att myndigheterna ägnar sig åt myggsilande och kamelsväljande här. Enstaka olyckor där skadliga ämnen rinner ut och silas genom sand och lera innan det når grundvattnet och så småningom hamnar i sjön, kan väl rimligtvis inte skada vattenkvalitén ens i närheten av vad allt detta skjutande rakt ned i vattnet gör. Eller?



2 kommentarer:

fale artut sa...

Jag håller med. I Storbritannien har man bestämt att förbjuda sugrör och tops för att minska nedskräpning, enkelt men tydligt, och så inspirerande att det sker på den nivån!

AnJa sa...

Finns alldeles för många som silar mygg och sväljer kameler! Det där verkar vara ett solklart fall! Varför skjuter dom över vattnet och inte in i någon uppbyggd sandbank så att det går att sanera sedan frågar en okunnig.

Ha en fin helg!