måndag 30 april 2018

Vårblommor och trädgårdsarbete

Idag har jag vågat mig på att plantera ut mina plantor med sellerikål i odlingsbädden. Det är en ny bekantskap för mig och just den här sorten har en vacker lila färg. Jag har täckt dem med en en likadan grunka som i det här inlägget, Vet inte vad man ska kalla det, förslag mottages gärna. Bra är de i alla fall.


Staketrabatten får fler blommor efterhand. I Hagebyhöga köpte jag en väldigt vacker växt som var ny för mig, spetsmössa. Det ska bli spännande att se vad det blir av den. På plantan stod att den tål allt från sol till skugga, men när jag läste på nätet stod den som skuggväxt och om det stämmer kommer den nog inte att klara sig här. 

Framför den står några vita pärlhyacinter jag köpte på rea vid ett annat tillfälle och ett gäng balkansippor som jag flyttat dit från en annan plats i trädgården där de stod så illa till att varken jag eller någon annan hade glädje av dem. De ser lite hängiga ut just nu, men reser sig förhoppningsvis.


Jag köpte rätt mycket vårlök i höstas och två sorter har börjat blomma, dvärgtulpaner och narcisser. Tulpanerna var väldigt svåra att fota. Men här finns en bättre bild på just den här sorten. De är otroligt söta, hoppas de kommer att trivas bra.







2 kommentarer:

fale artut sa...

Du har vunnit en tygkasse! Hör av dig om adress och önskemål!
Grattis! Ha en fin valborg!

AnJa sa...

Grattis till kassen! Så många fina bilder du bjuder på idag! Det behövdes i detta grårusk.