fredag 4 maj 2018

Söta hyresgäster och vattenbestyr

Idag fick jag se att en av mina fågelholkar intagits av ett blåmespar.Holken sitter inte långt från terrassen, när ungarna kläckts kan jag sitta på första parkett och se hur ungarna där inne öppnar näbbarna på vid gavel när det vankas mat. Men än så länge är det inredning av boet som gäller.





Själv fick jag besök av rörmokaren, så nu är den läckande garageledningen fixad och jag kan äntligen vattna med slang i trädgården.

Eftersom han ändå skulle hit, beställde jag ett par nya kranar. Det har varit på gång länge, men inte blivit av. I badrummet ville jag byta ut den gamla ursprungskranen mot en engreppsblandare. Kranen i köket var direkt dålig och rörmokare sa när han fick se den att den visst hade gjort sitt. 

När han bytt kökskranen behövde han åka iväg för att hämta en grej för att kunna täta tappstället på terrassen. Medan han var borta, behövde jag ha varmvatten i köket. Jag blev mycket konfunderad när vattnet aldrig blev varmt, jag spolade i flera minuter utan att något hände. Jag kunde inte begripa hur ett kranbyte skulle kunna få varmvattnet att försvinna. Inte förrän jag drog spaken åt höger och fick varmvatten i läget där det skulle komma kallt, då förstod jag att han kopplat ledningarna fel.

Jag påpekade det när han kom tillbaka och han såg ut lite så där som man kan göra när man har svårt att förstå sin egen virrighet. Men när han kröp in under vasken igen, trillade polletten ned. Han sa att min diskmaskin, till skillnad från hur det oftast är, var kopplad till varmvattnet, så han tog för givet att det var kallvattenledningen. Sedan frågade om jag haft dyra elräkningar. Det har jag ju svårt att avgöra, eftersom jag varken bott i eget hus eller haft diskmaskin förrän jag flyttade hit. Men hur som helst var det ju bra att det hände, för då fick jag maskinen kopplad till kallvattnet istället, och lär väl spara några kronor på det. En ytterligare aspekt av det hela är ju att man bör börja diskningen med kallvatten för att inte äggviteämnena ska koagulera och bita sig fast.

Fina är de, kranarna, särskilt om man vet hur de gamla såg ut.




1 kommentar:

AnJa sa...

Så fint med nya kranar! En rörmokare fixade min varmvattenberedare för säkert 25 år sedan när jag hade småbarn. Han hade gjort något helt borti tok för när jag spolade kallvatten kom kokhett vatten. Det värsta var att han inte trodde mig när jag ringde och klagade utan tänkte att jag bara var en stressad småbarnsmamma. Jag tvingade honom hem till mig och lät han hålla handen under "kallvattnet". Det var kul :-).